woensdag 9 april 2014

Natuurlijke afdruk

Een tijd geleden heb ik dit ergens gezien, geen idee meer waar.
Het leek me leuk om eens te proberen en ik had een verjaardagskaart nodig dus...

Dit heb je nodig:


Je legt een bloem, in dit geval een viool, op zijn kop op een witte kaart.
De kaart leg je op een handdoek, ter bescherming van je ondergrond. 
Het stukje keukenrol leg je op de bloem en dan ga je met de hamer heel hard op de bloem slaan.
Het kleurpigment en vocht wat in de bloem zit wordt er nu uitgeslagen en op de kaart afgedrukt.

Mij ervaring is dat verse bloemen het beste resultaat geven.


Links zie de afdruk en rechts nog een platgeslagen bloem.


Dit is het resultaat!

Ik heb het ook nog geprobeerd met bladblaadjes...



Hier merk je goed dat het meeste vocht bij de nerven zit en je op die plekken dus de beste afdruk ziet en
ik heb echt heeeel hard geslagen!

Hieronder nog blaadjes van een tulp.


Dat geeft ook weer een verrassend resultaat.


Een nadeel van het vocht is dat het door de kaart heen kan gaan, maar daar zou je dan weer na droging een kaart achter kunnen plakken.

Leuk om te doen en een snelle manier om een leuke kaart voor iemand te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten